Firefox / Rozszerzenia

Firefox – ulubione miejsca – jak to ogarnąć

W Internecie codziennie pojawiają się setki nowych stron. Do tych ciekawszych, interesujących często chcielibyśmy zachować łącze tak aby w przyszłości łatwo wrócić. No właśnie łatwo?
Od początków przeglądarek internetowych mechanizm gromadzenia zakładek (zwanych również ulubionych) w zasadzie się nie zmienił; adres, tytuł, opis. Moduł przeglądarki traktowany po macoszemu był bo był ale zupełnie przestał nadążać za rozwojem Internetu. Mimo, że zawsze dbałem o porządek w moich zakładkach tworząc kategorie, podkategorie to i tak często miałem problem z odszukaniem konkretnego łącza do strony którą właśnie miałem na myśli. Ile razy zastanawiałem się czy łącze do strony o tematyce komputerowej umieściłem w kategorii Sprzęt czy może Programy. W końcu tworzyłem kolejną kategorie itd.
I nadszedł czas delicji czyli serwisu, który zaoferował unikatową jak na tamte czasy metodę katalogowania zabiorów. Zamiast przypisywania łącza do konkretnej kategorii (folderu) w opisie do łącza dodawało się tzw. słowa kluczowe. Tak więc serwisowi o tematyce komputerowej mogłem przypisać kilka słów kluczowych tj.: sprzęt, programy, informacje, wiadomości, hardware, software, news itd. Proste, teraz szukając danego łącza mogłem posługiwać się znacznie bardziej intuicyjnymi słowami, słowami które kojarzą się ze stroną której szukam. Nie musiałem widzieć w którym konkretnie folderze jest dany link bo coś takiego jak struktura folderów w delicious nie istnieje. I tak powoli zacząłem migrować w stronę nowej metody gromadzenia łącz do ciekawych stron.
Delicious przejęte zostało przez Yahoo, a niedługo potem pojawiło się świetne oficjalne rozszerzenie do Firefoxa. Do dnia dzisiejszego w delicious zgromadzonych mam ponad 2 tyś. odnośników stron. Serwis ten traktuje jako swoistego rodzaju repozytorium. Również dzięki możliwości umieszczenia na pasku narzędziowym ulubionych tagów (słów kluczowych) mamy szybki dostęp do najpopularniejszych naszym zdaniem kategorii (zaznaczone różowym kolorem).


Ob.1

Wszytko pięknie ale z czasem zaczęło brakować mi czegoś jeszcze, czegoś bardziej statycznego, czegoś w rodzaju strony startowej. Czegoś co gromadzi tylko te naj naj naj 🙂
I tak oto docieramy do punktu kulminacyjnego dzisiejszego artykułu. Znalazłem bowiem rozszerzenie do Firefoxa, które urzekło mnie swoimi możliwościami a z drugiej strony wywołało deja-vu. Chodzi o Fast Dial. Deja-vu dlatego, że czegoś podobnego ale w wersji online próbowałem używać jakiś czas temu. Serwis nazywa się iloggo. Niestety po początkowym entuzjazmie szybko okazało się, że serwis jest niedopracowany, posiada mankamenty, które skutecznie zniechęciły mnie do regularnego używania. Co innego Fast Dial.
Rozszerzenie działa b.szybko i posiada ciekawe możliwości. Idea opiera się na wizualnym przedstawieniu naszych zakładek. Po instalacji rozszerzenie zastępuje stronę about:blank. Na stronie mamy do dyspozycji „siatkę” na której umieszczamy nasze łącza. Przykładowy zrzut ekrany z taką stroną startową.


Ob.2

Podstawowa obsługa jest banalna i sprowadza się do kliknięcia na wybraną komórkę po czym pojawia się okno dialogowe jak poniżej.


Ob.3

Komentarz chyba zbędny. Wszytko oczywiste. Chciałbym zwrócić uwagę tylko na jedną z opcji widoczną na powyższym zrzucie ekranowym, a kryjącą się pod nazwą Grupa. Jest to bardzo przydatna funkcja FastDial. Zaznaczenie jej spowoduje bowiem, że tworzone łącze będzie łączem do nowej podstrony z nową siatką! W ten sposób możemy rozbudować naszą stronę startową o podstrony. Dla przykładu na obrazie 2 widać ikonkę z logo Google. Jest to właśnie łącze do nowej podstrony przedstawionej poniżej, a nie do konkretnej strony w Internecie (pole Adres URL: jest puste!).


Ob.4

Fast Dial okazał się świetnym uzupełnieniem rozszerzenia delicous. Wszystkim polecam ten tandem.

One thought on “Firefox – ulubione miejsca – jak to ogarnąć

Skomentuj

